Scroll Top
Spain
Ο κ. Μητσοτάκης βρήκε Τέμπη στην Ισπανία

της Άντας Ψαρρά

[3.6.2024]

Με εξαίρεση τον Γιάννη Μπασκάκη στην «Εφημερίδα των Συντακτών», όσοι παρουσίασαν ή σχολίασαν τη χτεσινή διακαναλική συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στα Χανιά, δεν έδωσαν σημασία σε ένα νέο επιχείρημα που πρόβαλε ο αρχηγός της Ν.Δ. για να δικαιολογήσει τις μεγάλες ευθύνες της κυβέρνησής του για την τραγωδία στα Τέμπη και για το «μπάζωμα» της συγκάλυψης. Ας τον ακούσουμε να απαντά στον Γιάννη Χρηστάκο (Mega):

«Οι κατηγορίες για συγκάλυψη είναι πολύ άδικες. Είναι πολύ άδικες, διότι πρέπει να αναλογιστείτε ότι η υπόθεση αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη Δικαιοσύνη. Υπάρχουν 34 κατηγορούμενοι αυτή τη στιγμή. Κάποιοι από αυτούς είναι προφυλακισμένοι. Η κυβέρνηση, διά του Υπουργείου Δικαιοσύνης, προσέφερε όλες τις διευκολύνσεις στη Δικαιοσύνη, προκειμένου η δίκη για τα Τέμπη να διεκπεραιωθεί σε χρόνο ρεκόρ για τα δεδομένα της Ελληνικής Δικαιοσύνης. Θυμηθείτε πόσο μας τραυμάτισε η περιπέτεια του Ματιού. Σας φαίνεται για συγκάλυψη αυτό;»

Και στη συνέχεια:

«Είπα, μετά από αυτή τη μεγάλη εθνική τραγωδία, ότι η κυβέρνηση έχει μια μεγάλη ευθύνη, μια ευθύνη και μια ηθική υποχρέωση. Ηθική υποχρέωση είναι να διευκολύνει τη Δικαιοσύνη να κάνει την δουλειά της και δεν νομίζω ότι κανείς μπορεί να μας κατηγορήσει για το αντίθετο. Πάρτε για παράδειγμα… Ξέρετε, το 2013 έγινε ένα αντίστοιχο τραγικό δυστύχημα στην Ισπανία, με 80 νεκρούς. Η δίκη ξεκίνησε πολλά χρόνια μετά και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. Εδώ θα ξεκινήσει σε χρόνο, επαναλαμβάνω, ρεκόρ».

 

Είναι σαφές ότι ο κ. Μητσοτάκης εδώ ισχυρίζεται ότι μετά από το φοβερό σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ισπανία δεν έγιναν τα πράγματα τόσο καλά όσο έγιναν στην Ελλάδα. Και χωρίς να το λέει, κλείνει το μάτι στους οπαδούς του που έχουν ακούσει τα μύρια όσα για τη σημερινή ισπανική κυβέρνηση του σοσιαλιστή Πέδρο Σάντσεθ που αποτελεί εξαίρεση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις που κλίνουν δεξιά και ακροδεξιά.

Ατύχησε ο κ. Μητσοτάκης. Το σιδηροδρομική δυστύχημα στην Ισπανία που επικαλείται είναι πράγματι φοβερό, με 80 νεκρούς. Συνέβη στις 24 Ιουλίου 2013, κοντά στην πόλη Σαντιάγο ντε Κομποστέλα της Γαλικίας, παραμονή της τοπικής θρησκευτικής γιορτής για τον Άγιο Ιάκωβο, που συγκεντρώνει πλήθος καθολικών προσκυνητών κάθε χρόνο. Είναι γεγονός ότι η υπόθεση καθυστέρησε πολύ μέχρι να φτάσει στη δικαιοσύνη τον Οκτώβριο του 2022, αλλά ο κ. Μητσοτάκης κάνει λάθος που την επικαλείται, αφήνοντας να εννοηθεί ότι για την καθυστέρηση ευθύνεται η σοσιαλιστική κυβέρνηση.

Αν παρακολουθήσει κανείς την εξέλιξη σ’ αυτή την υπόθεση θα διαπιστώσει ότι εξαρχής η τότε ισπανική κυβέρνηση βιαζόταν να την κλείσει με το γνωστό τρόπο του ανθρώπινου λάθους, θέτοντας υπό κατηγορία κυρίως τον μηχανοδηγό και έναν υπεύθυνο ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου. Είναι γεγονός ότι ο εκτροχιασμός της αμαξοστοιχίας που οδήγησε στην τραγωδία συνέβη μια στιγμή που η ταχύτητα είχε ξεπεράσει τη διπλάσια από την επιτρεπόμενη στο συγκεκριμένο σημείο. Η μεγάλη ευθύνη του μηχανοδηγού ήταν δηλαδή εξαρχής δεδομένη. Αλλά οι επιζήσαντες τραυματίες και οι  συγγενείς των θυμάτων που οργανώθηκαν στον «Σύνδεσμο θυμάτων Alvia 04155» ζητούσαν να διερευνηθούν οι ευθύνες της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων, διότι στο σημείο εκείνο δεν λειτούργησαν οι προστατευτικοί μηχανισμοί που υποτίθεται ότι είχαν τοποθετηθεί σε όλη τη γραμμή.

Υπάρχει δημοσιευμένη από το 2016 μια εκτενής διεπιστημονική ανάλυση της τραγωδίας, από σημαντικούς η οποία καταλήγει στο ότι

«αυτή η καταστροφή μπορούσε να είχε αποφευχθεί σε πολλαπλά επίπεδα. Υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία προστασίας που έπρεπε να είχαν ενεργοποιηθεί, συμπεριλαμβανομένων αυτοματοποιημένων συστημάτων που μπορούσαν να παρακάμψουν το σφάλμα του οδηγού και να επιβραδύνουν την ταχύτητα του τρένου, ώστε να είχε αποφευχθεί το δυστύχημα. Οι ερευνητές σύγκρουσης χαρακτήρισαν αυτό το συμβάν ως πλήρως αποτρέψιμο, όμως ο εκτροχιασμός συνέβη, με καταστροφικό συνέπειες».

(James M. Shultz, κ.α., «Disaster complexity and the Santiago de Compostela train derailment», Disaster Health 2016, vol. 3, n. 1, 11–31)

Το πιο σημαντικό είναι ότι σύμφωνα με τον «Σύνδεσμο θυμάτων» έπρεπε να διερευνηθούν και οι ευθύνες της τότε πολιτικής ηγεσίας, ιδιαίτερα της αρμόδιας υπουργού υποδομών Άνα Παστόρ, η οποία επιχείρησε και κατόρθωσε να αποτρέψει μια εξαιρετικά επικριτική έκθεση στις Βρυξέλλες, σε βάρος της ισπανικής κυβέρνησης για την υπόθεση. Μήπως σας θυμίζουν τίποτα όλα αυτά;

Μ’ άλλα λόγια, ο κ. Μητσοτάκης επιχειρεί να εμφανίσει ως επιτυχημένη τη δική του διαχείριση της τραγωδίας, συγκρίνοντας τα Τέμπη του 2023 με το Σαντιάγο ντε Κομποστέλα του 2013. Το κακό γι’ αυτόν είναι ότι και τότε στην Ισπανία κυβερνούσε αυτή που θεωρεί ο ίδιος δική του παράταξη. Πρωθυπουργός από το 2011 μέχρι το 2018 ήταν βέβαια ο Μαριάνο Ραχόι, με τον οποίο διατηρούσε η Νέα Δημοκρατία επί Σαμαρά και εν συνεχεία Μητσοτάκη εξαιρετικές σχέσεις. Ο Ραχόι ήταν πρωθυπουργός με υπουργό υποδομών την Άνα Παστόρ. Και το κόμμα του, το Λαϊκό Κόμμα (Partido Popular) ήταν αυτό που θεωρείται «αδελφό κόμμα» από τη Νέα Δημοκρατία. Μόλις έγινε πρωθυπουργός, μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν παρέλειψε να παραστεί στο Συνέδριο του Partido Popular για να επιβεβαιώσει την κοινή θέληση της ελληνικής και της ισπανικής Δεξιάς να αποκαθηλώσουν τους σοσιαλιστές όπου γης.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Συνέδριο του Λαϊκού Κόμματος της Ισπανίας (3.10.2021)

Άθελά του ο κ. Μητσοτάκης, με την αναφορά του στην ισπανική τραγωδία, επιβεβαίωσε όσους τον κατηγορούν για επιχείρηση συγκάλυψης των πραγματικών ευθυνών (ποινικών και πολιτικών) για την τραγωδία των Τεμπών. Και δικαίωσε τους Έλληνες συγγενείς των θυμάτων που αναζητούν την αλήθεια για τον χαμό των ανθρώπων τους και την τιμωρία των πραγματικά υπευθύνων.

Προτιμήσεις Απορρήτου
Όταν επισκέπτεστε τον ιστότοπό μας, ενδέχεται να αποθηκεύει πληροφορίες μέσω του προγράμματος περιήγησής σας από συγκεκριμένες υπηρεσίες, συνήθως με τη μορφή cookies. Εδώ μπορείτε να αλλάξετε τις προτιμήσεις απορρήτου σας. Λάβετε υπόψη ότι ο αποκλεισμός ορισμένων τύπων cookies μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε.