Scroll Top
DEB-1
Το bizim, ήτοι το δικό μας
Η μειονότητα της Θράκης και οι εκλογές

του Σταμάτη Σακελλίωνα

[11.6.2024]

Για το ΚΙΕΦ ο λόγος και τη φασαρία που δημιουργεί κάθε φορά που εμφανίζεται στις ευρωεκλογές. Ιδρύθηκε κάπου στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και ο ιστορικός ηγέτης του ήταν ο Αχμέτ Σαδίκ, ένας γιατρός από την Κομοτηνή.

Ήταν τα χρόνια τότε που η μειονότητα της Θράκης περπατούσε τα μονοπάτια μιας χειραφέτησης από ένα κράτος που επί δεκαετίες την αγνοούσε. Στα πιο σημαντικά που έβαζε τότε ήταν ο αυτοπροσδιορισμός της μειονότητας. Ο Τούρκος να έχει το δικαίωμα να λέει ότι είναι Τούρκος. Ήταν τα χρόνια που η μειονότητα πήγαινε μαζικά στις κάλπες για να ψηφίσει τον γιατρό. Ήταν τότε που θεωρούνταν ηρωισμός να κατέβουν ανταγωνιστικές υποψηφιότητες, όπως ο αείμνηστος ψυχίατρος Ιμπράμ Ονσούνογλου με την Ν.Δ. του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη και ο Μουσταφά Μουσταφά με την Αριστερά. Έπαιρναν γύρω στις 150-200 ψήφους γιατί ο τυφώνας Σαδίκ σάρωνε τα πάντα.

Από τότε μέχρι σήμερα πολλά πράγματα άλλαξαν. Ο Σαδίκ σκοτώθηκε σε ένα τροχαίο, τον διαδέχθηκε ο Αχμέτ Χατζηοσμάν που αργότερα επέλεξε να πάει στο ΠΑΣΟΚ και να εκλέγεται βουλευτής για χρόνια. Ύστερα σταδιακά το ΚΙΕΦ έχασε την ψυχή του. Άρχισε να γίνεται πιο επαγγελματικό, πιο τεχνοκρατικό, τα στελέχη του άλλαξαν. Το ΚΙΕΦ συνέχισε να είναι μονοθεματικό. Δεν έγινε ποτέ ένα κόμμα που ασχολείται με όλα τα θέματα. Απλώς ανά πέντε χρόνια κατεβαίνει στις ευρωεκλογές, βγαίνει πρώτο κόμμα σε Ξάνθη και Ροδόπη και συνεχίζει απτόητο.

Όμως για να δούμε κάτι. Ποια είναι η επιρροή του σήμερα; Στη Ροδόπη υπάρχουν 33.000 εγγεγραμμένοι ψηφοφόροι της μειονότητας. Το ΚΙΕΦ την Κυριακή πήρε στην Ροδόπη 8.000 και κάτι, ψήφους. Δηλαδή μόνο το 25% των πολιτών της μειονότητας ψήφισαν το κόμμα. Το υπόλοιπο 75% απλώς δεν το επέλεξε. Είτε απείχε, είτε σε πολύ μικρότερο βαθμό διεσπάρησαν οι ψήφοι σε κάποια άλλα κόμματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ αλλά και η Ν.Δ. δεν είχαν στο ευρωψηφοδέλτιό τους υποψήφιο από την μειονότητα. Το ΚΙΕΦ βγήκε δεύτερο ή και τρίτο στα αστικά κέντρα της Κομοτηνής και της Ξάνθης. Που αυτό πρακτικά σημαίνει πως όσο οι πολίτες αστικοποιούνται τόσο απομακρύνονται από τη μονοθεματική λογική του ΚΙΕΦ. Λίγο να το προσέξουμε αυτό. Δηλαδή όσο μορφώνονται, ολιστικά εννοώ, αναζητούν λύσεις για τα πραγματικά τους προβλήματα. Από το 43% του 2014, σήμερα έπεσε στο 36%, στην Ροδόπη και στο 27% στην Ξάνθη. Σε πραγματικούς αριθμούς η πτώση είναι αρκετά μεγαλύτερη. Φέτος είχε και μια πρωτοτυπία. Συνεργάστηκε με τους πολιτικούς απογόνους του «Ουράνιου Τόξου» και είχε υποψηφιότητα από την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας. Αλλά από το εκλογικό αποτέλεσμα φάνηκε ότι αυτή η συνεργασία δεν πέτυχε. Τα ποσοστά του στη Φλώρινα, στην Κοζάνη, στην Πέλλα ήταν κάτω του 1%. Είναι γεγονός ότι οι πολίτες της μειονότητας που επιλέγουν το ΚΙΕΦ στις ευρωεκλογές στις βουλευτικές στηρίζουν κυρίως τα κόμματα της Αριστεράς και σε μικρότερο πια βαθμό το ΠΑΣΟΚ και σχεδόν καθόλου την Ν.Δ. Για να καταλάβουμε το μέγεθος της αποχής μέσα στη μειονότητα στη Ροδόπη, το ΚΙΕΦ πήρε 4.500 ψήφους λιγότερες από όσες είχε πάρει ο Οζγκιούρ Φερχάτ, βουλευτής της Νέας Αριστεράς σήμερα, στις εκλογές του Μαΐου του 2023.

Προξενεί άραγε πρόβλημα το ΚΙΕΦ; Θα λέγαμε μάλλον ότι είναι ο χρήσιμος σύμμαχος του ελληνικού βαθέος κράτους. Σπεύδω να εξηγήσω. Αν μια κυβέρνηση λύσει τα θεσμικά ζητήματα της μειονότητας, αντικειμενικά μετά το ΚΙΕΦ στερείται πολιτικής ύλης. Η πλειοψηφία των ελληνικών κυβερνήσεων επιλέγει να μην λύσει αυτά τα προβλήματα, γιατί έτσι διατηρούν στα ευρύτερα ακροατήρια τον «μπαμπούλα» του «εθνικού εχθρού». Άρα σημαντικά ακροατήρια που δεν ξέρουν, και ίσως δεν είναι υποχρεωμένα να ξέρουν, είναι ευεπίφορα στο να πεισθούν ότι κάτι επικίνδυνο υπάρχει στη Θράκη.

Τώρα βέβαια η κάλπη της Κυριακής έβαλε και ένα ερώτημα στο ΚΙΕΦ. Η αποχή των μειονοτικών ψηφοφόρων ήταν μεγάλη. Δεν συγκινήθηκαν από το bizim. Και αυτό από μόνο του λέει πολλά. Το bizim αρχίζει να μην είναι τόσο bizim, κυρίως μέσα στα αστικά κέντρα. Επομένως, η επόμενη περίοδος έχει ενδιαφέρον. Και έχει ένα πρόσθετο ενδιαφέρον, για το αν τα πολιτικά κόμματα κυρίως της Αριστεράς θα αρθρώσουν έναν λόγο συγκεκριμένο, που θα τελειώνει με τις θεσμικές εκκρεμότητες της ιστορίας, ώστε να πάμε παρακάτω. Γι’ αυτό δεν έχει πια κανένα νόημα να βλέπουμε την «έκλειψη» των συστημικών μέσων από την «ανακάλυψη» του ΚΙΕΦ κάθε 5 χρόνια. Καταντά πληκτικό και ανόητο.

Προτιμήσεις Απορρήτου
Όταν επισκέπτεστε τον ιστότοπό μας, ενδέχεται να αποθηκεύει πληροφορίες μέσω του προγράμματος περιήγησής σας από συγκεκριμένες υπηρεσίες, συνήθως με τη μορφή cookies. Εδώ μπορείτε να αλλάξετε τις προτιμήσεις απορρήτου σας. Λάβετε υπόψη ότι ο αποκλεισμός ορισμένων τύπων cookies μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε.