Scroll Top
elas-ekthesi-2022
Τα «στατιστικά» της ΕΛ.ΑΣ: Η έκθεση του Αρχηγείου για το οργανωμένο έγκλημα και οι… διακινητές

[ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ]

της Άντας Ψαρρά

[22.5.2024]

[ βλ. ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ ]

Ενδιαφέρον έχει η έκθεση που είναι υποχρεωμένη από διεθνείς και ευρωπαϊκές συμβάσεις και οδηγίες να συντάσσει κάθε χρόνο η ΕΛ.ΑΣ για το οργανωμένο έγκλημα. Η τελευταία έκθεση για το 2022 συντάχθηκε από τη Διεύθυνση Δημόσιας Ασφάλειας του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας αλλά δημοσιεύτηκε το 2024

[Εικόνα: Έκθεση για το σοβαρό και οργανωμένο έγκλημα 2022]

Στην έκθεση «για το σοβαρό οργανωμένο έγκλημα στην Ελλάδα» υπάρχουν πέρα από τον αυτοθαυμασμό και τις καταγραφές και κάποια συμπεράσματα που διαπιστώνουν τις δραστηριότητες του σοβαρού (!) εγκλήματος στην Ελλάδα. Αν π.χ. ανθίζει το παραεμπόριο ή η διακίνηση ναρκωτικών κ.λπ. «Επιπλέον, λαμβανομένων υπόψη των τρεχουσών τάσεων και αποσκοπώντας στη στρατηγική καταπολέμηση του σοβαρού και οργανωμένου εγκλήματος, πραγματοποιείται εκτίμηση της εξέλιξης του κινδύνου των επιμέρους εγκληματικών τομέων. Η σαφής κατανόηση όλων των πτυχών του φαινομένου και των εξελισσόμενων απειλών που απορρέουν από αυτό, αποτελεί, αναντίρρητα, θεμελιώδους σημασίας προαπαιτούμενο στην προσπάθεια των διωκτικών αρχών για τον, κατά τον μέγιστο δυνατό βαθμό, περιορισμό του» αναφέρει εισαγωγικά ο αρχηγός αντιστράτηγος Λ. Μαυρόπουλος. Συμπτωματικά (!) οι εκθέσεις των τελευταίων ετών μοιάζουν σε μεγάλο βαθμό, λες και είναι copy-paste, ειδικά στις γενικόλογες παρατηρήσεις, στη δαιμονοποίηση των κακών νόμων της περιόδου ΣΥΡΙΖΑ και στις καλές επιδόσεις των «αποτροπών» που έχει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Και στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται πίνακες με τις εγκληματικές οργανώσεις που εξιχνιάστηκαν, τα εγκλήματά που φέρονται να διέπραξαν στο βαθμό που περιέχονται ως τέτοια στις εγγραφές της ΕΛ.ΑΣ, το αν είχαν ή όχι ιεραρχία, ποιες εθνικότητες εμπλέκονται κ.λπ. Στατιστικές που σχεδόν στο σύνολό τους δεν μπορούν να αποτελέσουν εργαλείο κατανόησης και σχεδιασμού. Και εδώ φυσικά απουσιάζουν πλήρως οι όποιες δικαστικές εξελίξεις ενώ στην καταγραφή του προφίλ των οργανώσεων αλλά το κυριότερο υπάρχουν ενδιαφέρονται στοιχεία που ανατρέπουν μια σειρά από τις εύκολες κατηγορίες που προσάπτει η αστυνομία όπως για τους διακινητές μεταναστών για παράδειγμα. Συμπτωματικά για ακόμα μία φορά αποδείχτηκε χθες –έστω και δια της πλαγίας οδού- στο δικαστήριο της Καλαμάτας το πόσο έωλες είναι οι αστήρικτες κατηγορίες και οι βολικές συλλήψεις απελπισμένων και ανήμπορων ναυαγών προσφύγων και μεταναστών. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν δεν είχαν καεί ζωντανοί και αβοήθητοι 18 πρόσφυγες, όταν η πυρκαγιά έκαιγε βδομάδες ολόκληρες τους νομούς της ΒΑ Μακεδονίας και τα δάση του Εβρου, σήμερα κάποιοι από αυτούς θα ήταν ακόμα προφυλακισμένοι ως διακινητές και ίσως ως εμπρηστές. 

Η σύνοψη της έκθεσης αναφέρει μεταξύ άλλων: «Οι κύριες εγκληματικές δραστηριότητες του Σοβαρού και Οργανωμένου Εγκλήματος στη Χώρα μας, για το 2022, είναι η νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, η διακίνηση ναρκωτικών ουσιών, η διακίνηση όπλων και πυρομαχικών, η διακίνηση μεταναστών, η εμπορία ανθρώπων, το λαθρεμπόριο προϊόντων, η διακίνηση απομιμητικών προϊόντων, το παράνομο εμπόριο πολιτιστικών αγαθών, τα εγκλήματα κατά της ιδιοκτησίας, οι εκβιάσεις, οι οργανωμένες απάτες, η πλαστογραφία και η παραχάραξη». Με δύο λόγια όλες οι μορφές εγκληματικών δραστηριοτήτων «ανθίζουν» άλλες λίγο άλλες πολύ! 

«Το 2022 δραστηριοποιήθηκαν 342 εγκληματικές ομάδες, οι οποίες απαρτίζονταν συνολικά από 2.549 μέλη. Περίπου μία στις δύο εξ αυτών (σε ποσοστό 51,75% επί του συνόλου) είναι εγχώριες. Οι εγκληματικές ομάδες που με κριτήριο την υπηκοότητα των μελών τους ήταν εγχώριες και αλλοδαπές μαζί, αποτελούσαν το 18,13% επί του συνόλου». Τι συμπέρασμα άραγε μπορεί να βγει από το ότι το 50% των οργανώσεων είναι καθαρόαιμες ελληνικές και το 18,13 μεικτές; 

Στη συνέχεια αραδιάζονται οι υπόλοιπες εθνικότητες που κυριαρχούν στο οργανωμένο έγκλημα στη χώρα μας που -χωρίς εκπλήξεις- είναι ανάλογες με τα ποσοστά της εθνικότητας των αλλοδαπών κατοίκων της χώρας. «Το κέρδος το οποίο αποκόμισαν οι εγκληματικές ομάδες συνολικά από τις εν λόγω εγκληματικές δραστηριότητες, εκτιμάται ότι υπερβαίνει το ποσό των 158 εκατομμυρίων Ευρώ περίπου». Ειδικό κεφάλαιο παραθέτει αναλυτικά τους παραδοσιακούς και νέους τρόπους που ξεπλένεται -με μεγάλη άνεση- το χρήμα (τράπεζες, εταιρείες κ.λπ.) «Το μεγαλύτερο εκτιμώμενο κέρδος, προέρχεται από την παράνομη διακίνηση ναρκωτικών ουσιών ακολουθούμενo από τις κλοπές-διαρρήξεις, τις απάτες, την παράνομη μετανάστευση, το λαθρεμπόριο, την παράνομη διακίνηση απομιμητικών, την πλαστογραφία, τις ληστείες, τις εκβιάσεις και τέλος τις κλοπές τροχοφόρων». 

Παρατίθενται οι λόγοι που επιτρέπουν τη δράση των εγκληματικών αυτών ομάδων π.χ. η σύγχρονη τεχνολογία, οι ευκολίες στο ξέπλυμα χρήματος, η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, ο ελκυστικός προορισμός των μεταναστών για τις χώρες της Ευρώπης, η κοινωνική ανοχή των πολιτών σε παράνομες πράξεις που δεν εμπεριέχουν βία, τα ανοιχτά (!) σύνορα, τα κενά και οι ελλείψεις στη νομοθεσία με την πάγια αναφορά στους «κακούς» νόμους αποσυμφόρησης και ειδικά στον Νόμο 4322/2015 αλλά και στους Ποινικούς Κώδικες του 2019. Όπως λέει επί λέξει ο αρχηγός: «Η ορθή νομοθέτηση, η στοχευμένη και έγκαιρη δράση των διωκτικών και δικαστικών αρχών και η υιοθέτηση από την πολιτεία συγκεκριμένων δράσεων, περιορίζουν τη δράση οργανωμένων εγκληματικών ομάδων. Συγκεκριμένα, στον τομέα της παράτυπης μετανάστευσης, οι ληφθείσες πρωτοβουλίες, εκ μέρους της Πολιτείας, αναφορικά με την αναχαίτιση, κατά το δυνατόν, της παράτυπης μετανάστευσης (με τη δημιουργία των επιχειρήσεων ΑΣΠΙΔΑ, ΣΑΡΙΣΑ, την ανάπτυξη ενισχυτικών δυνάμεων Frontex και Europol), επηρέασαν την εξέλιξη του φαινομένου και το 2022». 

Στον πίνακα με τα ποσοστά νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες αναφέρεται: «στις 56 οργανώσεις που διερευνηθήκαν το 2022 το αδίκημα της απάτης προπορεύεται με 36%, οι κλοπές με 25% , η παράνομη μετανάστευση με 13%, η πλαστογραφία με 12% , τα αδικήματα περί ναρκωτικών με 2% κλπ. Στις υποθέσεις ναρκωτικών αναφέρεται ότι οι εγκληματικές ομάδες διακίνησης ναρκωτικών ουσιών παρουσιάζουν (το 2022) ιεραρχική δομή, σε ποσοστό 53,65% επί του συνόλου (44 υποθέσεις), με την ύπαρξη ενός ηγετικού μέλους ή πυρήνα ατόμων, που οργανώνει τις διακινήσεις και συντονίζει τις ενέργειες των λοιπών κύριων ή περιφερειακών μελών, οι ρόλοι των οποίων είναι σαφώς διαχωρισμένοι». Και εδώ τα ποσοστά «κρέμονται» άχρηστα, χωρίς να υπάρχει αναφορά ότι αφορούν δίκτυα οργανωμένου εγκλήματος επομένως άλλη ομάδα στην Ελλάδα, άλλη στην Τουρκία άλλη στη Συρία κ.λπ. Μπορεί μια ομάδα να συλληφθεί εδώ αλλά το δίκτυο παραμένει ενεργό. Όλα αυτά δεν αναλύονται στην έκθεση. 

Στη διακίνηση όπλων και πυρομαχικών: «Η Ελλάδα, εξακολουθεί να αποτελεί χώρα «προορισμού» (οπλισμός προερχόμενος από Βουλγαρία, Αλβανία, Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας, Σερβία, Κόσσοβο, Μαυροβούνιο), για την κάλυψη των αναγκών της εγχώριας αγοράς (μεμονωμένους δράστες ή/και ομάδες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας), αλλά και «ενδιάμεση» (transit) χώρα [κυρίως με προορισμό την Τουρκία, Συρία, Ιράκ, Λιβύη ή/και χώρες της Ε.Ε.], ένεκα της γεωγραφικής της θέσης».

Προφανώς εδώ δεν καταγράφονται οι επίσημες ή και ανεπίσημες αποστολές όπλων από την πολιτεία π.χ. Ουκρανία. 

Το κεφάλαιο της έκθεσης που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον είναι τα περί παράνομης διακίνησης μεταναστών: «Το έτος 2022, διαπιστώθηκε η επαναφορά της αυξητικής τάσης που είχε διαφανεί στη Χώρα μας κατά τα έτη 2018 και 2019, η οποία ανακόπηκε κατά τα έτη 2020 και 2021, κυρίως ως απόρροια της επιδημιολογικής κρίσης. Ωστόσο, παρά την προαναφερόμενη τάση, αξίζει να σημειωθεί ότι, υπό το πρίσμα του αριθμού των διακινητών και αλλοδαπών που συνελήφθησαν για παράνομη είσοδο και παραμονή στην ελληνική επικράτεια, η πίεση των μεταναστευτικών ροών δεν ανήλθε στο επίπεδο των αντίστοιχων δεικτών της προ επιδημιολογικής κρίσης περιόδου και παρέμεινε εντός μικρού εύρους διακύμανσης συγκριτικά με τα έτη 2020 και 2021. Ειδικότερα, το έτος 2022, οι συλλήψεις αλλοδαπών για παράνομη είσοδο και παραμονή στην επικράτεια παρουσίασαν, για πρώτη φορά μετά το έτος 2019, σημαντική αύξηση κατά 29,06%, συγκριτικά με το προγενέστερο έτος (2021). Συγκεκριμένα, το έτος 2022, πραγματοποιήθηκαν 49.061 συλλήψεις αλλοδαπών για παράνομη είσοδο και παραμονή στην επικράτεια (από Αστυνομικές και Λιμενικές Αρχές). Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση που καταγράφεται στους μετανάστες προερχόμενους από παλαιστινιακό έδαφος, οι οποίοι καταλαμβάνουν την 6η θέση». Βλέπουμε ότι με τον τρόπο που διατυπώνεται η έκθεση στην ουσία ταυτίζει τους μετανάστες και τους πρόσφυγες με τους διακινητές! 

«Αναφορικά με τις υπηκοότητες των συλληφθέντων διακινητών, καταγράφεται αύξηση για πρώτη φορά από το έτος 2018, ανακόπτοντας την πτωτική τάση των ετών 2019, 2020 και 2021. Ειδικότερα, το έτος 2022, πραγματοποιήθηκαν στην ελληνική επικράτεια 1.478 συλλήψεις διακινητών, αυξημένες κατά 35,35% σε σχέση με το έτος 2021». Η έκθεση δεν μπορεί να κρύψει ότι ο μεγαλύτερος αριθμός των διακινητών είναι Έλληνες, μέλη εγκληματικών οργανώσεων. «Όσον αφορά στην υπηκοότητα των διακινητών, κατά το 2022, στις δύο πρώτες θέσεις, εξακολουθούν να βρίσκονται οι ημεδαποί (367) και οι υπήκοοι Συρίας (342), ακολουθούμενοι από τους υπηκόους Τουρκίας (108), Αφγανιστάν (82) Πακιστάν (81) και Αλβανίας (70). Τα εγκληματικά δίκτυα διακίνησης παράτυπων μεταναστών συνεχίζουν να χρησιμοποιούν, κατά κύριο λόγο, τη θαλάσσια οδό για την προώθηση των αλλοδαπών στη χώρα μας από την Τουρκία. Κατά το προηγούμενο έτος (2022), από τις υποθέσεις που απασχόλησαν τις ελληνικές διωκτικές αρχές και αφορούσαν τη διευκόλυνση εισόδου και μεταφορά παράτυπων μεταναστών εντός της χώρας, τη διευκόλυνση εξόδου αυτών προς τις χώρες της Ε.Ε. και την πλαστογραφία εγγράφων για τη νόμιμη παραμονή τους στη χώρα ή τη μετάβασή τους σε χώρες της Ε.Ε, αναλύθηκαν ενδελεχώς είκοσι (20) περιπτώσεις εγκληματικών ομάδων και δικτύων που εξαρθρώθηκαν. Οι ομάδες αυτές, απαρτίζονταν συνολικά από 303 μέλη, με το μέγεθός τους, να ποικίλλει, κατά περίπτωση (3-48 μέλη, με συχνότερη εμφανιζόμενη σύνθεση αυτή των 7 έως 9 μελών ανά ομάδα). Μόλις σε δύο εκ των συνολικά 20 εγκληματικών ομάδων, το σύνολο των μελών είχε ελληνική υπηκοότητα. Το μεγαλύτερο ποσοστό των διακινητών, προέρχεται από τις χώρες προέλευσης των διακινούμενων. Ομοίως, οι ημεδαποί, καταλαμβάνουν υψηλή θέση τόσο στις συλλήψεις μελών εγκληματικών ομάδων (2η θέση), όσο και στις συλλήψεις διακινητών (1η θέση)». 

[…]

«Αναφορικά με τη δομή των ομάδων, καταγράφηκε σαφής ιεραρχική δομή σε ποσοστό 75%, το οποίο εναρμονίζεται με τις διαπιστώσεις των τελευταίων ετών, για την ύπαρξη ισχυρών σχέσεων ιεραρχίας μεταξύ των μελών των ομάδων που εμπλέκονται στη συγκεκριμένη εγκληματική δραστηριότητα. Τα εγκληματικά δίκτυα, προσφέρουν πλήρη πακέτα παροχής “υπηρεσιών”, σχεδόν παρόμοια με ταξιδιωτικά πρακτορεία. Οι εν λόγω ομάδες, εκμεταλλεύονται ευρέως τις νομότυπες δομές (σε ποσοστό 70%) για την αλίευση πελατών. Επιπλέον, ελάμβαναν, στο σύνολό τους, ισχυρά αντίμετρα σύλληψης, όπως λήψη αυστηρών μέτρων αντί-παρακολούθησης και χρήση συσκευών GPS, χρήση οχημάτων με κρύπτες, χρήση προπομπών κατά τη μεταφορά των μεταναστών, χρήση κλεμμένων αυτοκινήτων. Αξίζει να σημειωθεί πως τα μέλη των εγκληματικών οργανώσεων ήταν εκ των προτέρων προετοιμασμένα για την αντίδρασή τους σε οποιαδήποτε εμπλοκή με διωκτικές αρχές, καθώς είχαν λάβει συγκεκριμένες οδηγίες για το πώς να αντιδράσουν στην περίπτωση που κάποιος ελεγχθεί ή συλληφθεί από αστυνομική υπηρεσία, ώστε να ελαχιστοποιήσουν κατά το δυνατό τις νομικές συνέπειες. Σε ορισμένες περιπτώσεις πολυμελών εγκληματικών δικτύων, διαπιστώθηκε ότι τα κατώτερα στην ιεραρχία περιφερειακά μέλη της οργάνωσης (οδηγοί – διακινητές κ.λπ.), γνώριζαν μόνο τις απαραίτητες για την εκάστοτε αποστολή του πληροφορίες, ώστε ακόμα και σε περίπτωση σύλληψης και ομολογίας των πράξεών τους, να μην είναι σε θέση να κατονομάσουν τους συνεργούς τους ή να καταδείξουν το πλήρες εύρος των εγκληματικών δραστηριοτήτων της οργάνωσης. 

Η μεταφορά-διακίνηση παράτυπων μεταναστών από τα θαλάσσια ελληνοτουρκικά σύνορα στα νησιά του Βορείου και του Νοτίου Αιγαίου (ως επί το πλείστον) της Χώρα μας, πραγματοποιείται, κατά κύριο λόγο, με λέμβους (φουσκωτές κυρίως, πλαστικές και ξύλινες βάρκες, ταχύπλοα), ιστιοφόρα σκάφη (τύπου yacht) και μικρά πλοιάρια. Σε αρκετές περιπτώσεις, διαπιστώνεται ότι τις λέμβους τις χειρίζονται οι ίδιοι οι μετανάστες (τους εκπαιδεύουν οι διακινητές με αντάλλαγμα τη δωρεάν μεταφορά τους)». 

Οι «διακινητές» και η μοίρα τους

Πόσοι άραγε εκτός από τους 9 κατηγορούμενους που διασώθηκαν μαζί με τους υπόλοιπους 95 είχαν το παραπάνω προφίλ του εγκληματία διακινητή ή απλά κατηγορήθηκαν στο σωρό; Χθες οι άνθρωποι αυτοί αφέθηκαν τελικά ελεύθεροι λόγω αναρμοδιότητας του δικαστηρίου και αφού προηγήθηκαν αναίτιες επιθέσεις των ΜΑΤ και τραυματισμοί αλληλέγγυων. Οι εννέα Αιγύπτιοι, οι ηλικίες των οποίων κυμαίνονται από 20 έως 40 ετών, είχαν φορτωθεί με μια σειρά κατηγοριών, μεταξύ των οποίων λαθρεμπόριο μεταναστών, συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση και πρόκληση θανατηφόρου ναυαγίου (!) Αναλυτικά ρεπορτάζ σε πολλά ΜΜΕ (ελληνικά και διεθνή) αναφέρθηκαν διεξοδικά στο έωλο των κατηγοριών και του τρόπου λήψης των καταθέσεων ακόμα και χωρίς διερμηνείς κ.λπ. 

Πόσοι άραγε από τους ταλαίπωρους διασωθέντες στα διάφορα ελληνικά νησιά έχουν το παραπάνω προφίλ του «διακινητή»; Κι ενώ η ΕΛ.ΑΣ πανηγυρίζει που σε κάθε ναυάγιο συλλαμβάνει τους «φοβερούς» διακινητές διασωθέντες, φορτώνοντάς τους με βαριές κατηγορίες, οι εκθέσεις της καταδεικνύουν ότι πολύ απέχουν οι άνθρωποι αυτοί από τα προφίλ των εγκληματιών. Ξυπόλυτοι μετανάστες ή ακόμα και διασώστες, μέλη ΜΚΟ, κατηγορούνται για διακινητές, όταν η ίδια η αστυνομική έκθεση λέει το αυτονόητο, ότι δηλαδή αυτά τα δίκτυα και οι επικεφαλής των διακινητών δεν μπαίνουν στις λέμβους και στα σαπιοκάραβα. 

Οι δικαστικές εξελίξεις που ακολουθούν συχνότατα αποκαλύπτουν την αθωότητα των κατηγορουμένων. Αναφέρουμε εδώ λίγες μόνο από τις κραυγαλέες περιπτώσεις που κατέγραψε η Εφημερίδα των Συντακτών εκτός από τους 9 ναυαγούς της Πύλου. Ήταν Ιούλιος του 2019 όταν ανακοίνωνε η νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη πως ένα Ζέπελιν πάνω από τη Σάμο «θα επιτηρεί τα δίκτυα των διακινητών» και όλοι καταλάβαμε ότι θα ελέγχει τις ροές προσφύγων και μεταναστών στο Αιγαίο («Ένα Ζέπελιν πάνω από τη Σάμο…» του Δ. Αγγελίδη, ΕφΣυν, 26.7.2019). Λίγους μήνες μετά συνελήφθη επ’ αυτοφώρω στη Χίο Έλληνας οδηγός με την κατηγορία της διακίνησης -με το αζημίωτο- μεταναστών και προσφύγων. Έμειναν όλοι εμβρόντητοι όταν πληροφορήθηκαν πως «ο 42χρονος κατάγεται από τη Σάμο και έχει έντονη κοινωνική, επιχειρηματική και πολιτική δραστηριότητα. Στις δημοτικές εκλογές ήταν υποψήφιος με τον συνδυασμό “Όλοι Μαζί για τη Σάμο”, του πρώην αντιπεριφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Νίκου Κατρακάζου, ο οποίος πρωτοστατούσε σε ξενοφοβική ρητορική κατά της παρουσίας προσφύγων στο νησί. Αλλά και ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος καλούσε σε κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας και εκδήλωνε τη συμπαράστασή του στον αγώνα κατά της δημιουργίας νέου Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Την ίδια ώρα, φαίνεται ότι δεν δίσταζε να απομυζά τους πρόσφυγες για να τους εξασφαλίσει παράνομα την πολυπόθητη μεταφορά στην ενδοχώρα. Πληροφορίες θέλουν άλλωστε το βαν να έχει ξανακάνει το ταξίδι σε Χίο και Λέσβο» («Και ρατσιστής και διακινητής», Δ. Αγγελίδης, ΕφΣυν, 4.12.2019). 

– Στον αντίποδα, οι φρικιαστικές ιστορίες του Αμπντουλάχ Γκιρλέκ και του Βεντάτ Γελέρ που δικάστηκαν (αφού προφυλακίστηκαν) ως διακινητές γιατί μετέφεραν συναγωνιστή τους, ο οποίος ήρθε να ζητήσει άσυλο στην Ελλάδα («Η αλληλεγγύη στων εδώλιο», Εφσυν, 20.1.2019). 

– Στις 29.6 2021 ο Γ. Παγούδης γράφει στην ΕφΣυν: «Μία από τις ελάχιστες αθωωτικές αποφάσεις με κατηγορούμενο πρόσφυγα για διακίνηση υπηκόων τρίτων χωρών, ο οποίος τον Μάρτιο του 2020 οδηγούσε βάρκα που μετέφερε πρόσφυγες στη Χίο και στη συνέχεια προκάλεσε ναυάγιο, εξέδωσε το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Μυτιλήνης. Κατηγορούμενος ήταν ένας Σομαλός ο οποίος είχε προφυλακιστεί για ένα χρόνο βάσει μίας και μοναδικής μαρτυρικής κατάθεσης από άνδρα του Λιμενικού, ο οποίος όμως δεν ήταν καν παρών στο συμβάν. Τελικά το δικαστήριο αθώωσε τον κατηγορούμενο λόγω αμφιβολιών γιατί δεν υπήρχαν επαρκή αποδεικτικά στοιχεία για την κατηγορία»

«Αντίθετα με τον δολοφόνο του Ζακ Κωστόπουλου, η Δικαιοσύνη χθες απέρριψε για δεύτερη φορά αίτημα αποφυλάκισης των Αμίρ Ζαχίρι και Ακίφ Ρασούλι, που έχουν καταδικαστεί πρωτόδικα σε 50 χρόνια φυλακή ως “διακινητές”, αφού, κατά πάγια τακτική, τους “χρέωσαν” ότι κρατούσαν το τιμόνι της βάρκας με την οποία έφτασαν στη Λέσβο. Η έφεσή τους, θυμίζουμε, έχει αναβληθεί λόγω απουσίας ενός μάρτυρα λιμενικού, που όμως δεν συμμετείχε στη διαδικασία σύλληψης και, ενώ η έλλειψη στοιχείων εις βάρος τους δείχνει ότι θα αθωωθούν, κάποιοι επιμένουν να τους έχουν υπό κράτηση μετακινώντας τους συνεχώς από φυλακή σε φυλακή» («Θεότυφλη η Δικαιοσύνη όταν πρόκειται για πρόσφυγες», Γ. Παγούδης, ΕφΣυν, 5.7.2022). Στη συνέχεια και συγκεκριμένα στις 8.12.2022 η δικαίωση ήρθε δύο ολόκληρα χρόνια μετά. Αθώος ο Ακίφ, μείωση ποινής για τον Αμίρ: «Χαμόγελα, επιτέλους, για τους δύο καταδικασθέντες Αφγανούς πρόσφυγες που βρίσκονταν στη φυλακή ως διακινητές, με ποινή σαράντα χρόνια για τον καθέναν. Είχαν βοηθήσει τους συνεπιβάτες τους στην ετοιμόρροπη βάρκα, όταν επιχείρησαν να ταξιδέψουν από την Τουρκία στην Ελλάδα. Χάρη και στη γενναία στάση του Τριμελούς, καθώς και του εισαγγελέα, που δεν δίστασε να θέσει ίσως για πρώτη φορά το θέμα των επαναπροωθήσεων σε ελληνική δικαστική αίθουσα, η Δικαιοσύνη αποκαταστάθηκε έστω και εν μέρει» (ΕφΣυν, 9.12.2022).

– Στις 15.11.2022 ο Δ. Αγγελίδης γράφει για τη δικαίωση του Κούρδου πρόσφυγα που προφυλακίστηκε άδικα σαν διακινητής για 13 μήνες: «Ο Φ. Μπ., φοιτητής Ιατρικής στην Τουρκία, συνελήφθη τον Οκτώβριο του 2016 στη Μήλο ως “διακινητής” μαζί με άλλα τρία άτομα, για παράνομη διακίνηση συνολικά 120 προσφύγων που είχαν ξεκινήσει από το Τσεσμέ με προορισμό την Ιταλία, αλλά κατέληξαν στη Μήλο όταν το σκάφος τους παρουσίασε βλάβη. Οι Αρχές βάσισαν την κατηγορία στο γεγονός ότι βοήθησε στην επιβίβαση των προσφύγων στο σκάφος και ότι κατά τη διάρκεια του ναυαγίου επικοινωνούσε με διακινητή στην Τουρκία, μεταφέροντας τις οδηγίες του για την επιδιόρθωση της βλάβης και τη διαδρομή που έπρεπε να ακολουθήσουν»

«Ήταν λίγες ημέρες πριν εκπνεύσει το 2020, όταν ακόμη μια βάρκα με 34 πρόσφυγες στη Λέσβο διασώθηκε τελευταία στιγμή λίγο πριν βυθιστεί. Η καταμέτρηση όμως που ακολούθησε έδειξε ότι δύο νεαρές γυναίκες δεν τα είχαν καταφέρει, έπεσαν στο νερό και χάθηκαν για πάντα στα παγωμένα νερά. Ο Μοχαμάντ Αμπντί ήταν ανάμεσα στους διασωθέντες. Αναγνωρίστηκε όμως ως ο άνθρωπος που κρατούσε το τιμόνι, αφού όταν η βάρκα άρχισε να βυθίζεται, κράτησε την ψυχραιμία του αν και πρώτη φορά έβλεπε θάλασσα, άρπαξε το τιμόνι και κατάφερε να κρατήσει το σκάφος στην επιφάνεια διασώζοντας έτσι τους υπόλοιπους επιβάτες. Για τον νόμο όμως η πράξη αυτή τιμωρείται. Και μάλιστα αυστηρά. Και η νομοθεσία γίνεται πιο αυστηρή, όταν την κατηγορία της διακίνησης προσφύγων τη συνοδεύει και η απώλεια ανθρώπινης ζωής. Όμως ο 28χρονος Μοχαμάντ δεν είχε πληρωθεί για το ταξίδι. Αντίθετα, είχε καταβάλει βαρύ αντίτιμο για μια θέση στη βάρκα που αντί να τους οδηγήσει σε μία καλύτερη ζωή, κόντεψε να τους τη στερήσει. Στο δικαστήριο, ο εισαγγελέας ήταν καταπέλτης: “Οδήγησε τη βάρκα, άρα γνώριζε να το κάνει. Ακόμα και εγώ, που έχω πάει ψάρεμα πέντε-έξι φορές, δεν ξέρω να την οδηγήσω”» («Ζητούν δίκαιη δίκη για τον Μοχαμάντ », Γ. Παγούδης, ΕφΣυν, 8.11.2021). Στις 9.3.2023 εκδικάστηκε η υπόθεσή του. «Η περίπτωση του Μοχάμεντ, παρότι δεν ήταν η πρώτη, δημιούργησε αίσθηση σε όλη την Ευρώπη, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει καμπάνια από τον ευρωβουλευτή της Αριστεράς Στέλιο Κούλογλου και δεκάδες οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Ο κ. Κούλογλου όπως και άλλοι ευρωβουλευτές παραστάθηκαν ως μάρτυρες υπεράσπισης και σε άλλες υποθέσεις κατηγορούμενων προσφύγων με ενθαρρυντικά αποτελέσματα, όπως στην περίπτωση των Ακίφ Ραζούλι και Αμίρ Ζαχίρι. Η έρευνα του κ. Κούλογλου στο πλαίσιο της καμπάνιας για μια δίκαιη δίκη αυτού του είδους των κατηγορουμένων απέδειξε ότι αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη πληθυσμιακή ομάδα στις φυλακές της χώρας, με ποινές που μεσοσταθμικά φτάνουν τα 44 χρόνια, ύστερα από δίκες που διαρκούν μόλις 28 λεπτά της ώρας» («142 χρόνια φυλακή: μια δίκαιη δίκη για τον Μοχάμεντ, σήμερα στη Μυτιλήνη», ΕφΣυν, 9.1.2023). Καταδικάστηκε σε 150 χρόνια, ενώ στη δίκη σε δεύτερο βαθμό η ποινή μειώθηκε στα 35 χρόνια, με εκτιτέα τα 8. Τελικά αποφυλακίστηκε μόλις συμπλήρωσε τα 2/5 της ποινής του. 

«Στην αθώωση του Αφγανού Ναδίρ, του πατέρα που έχασε το παιδί του σε ναυάγιο στη Σάμο αλλά ο ίδιος βρέθηκε αντιμέτωπος με ποινή κάθειρξης μέχρι δέκα ετών, κατέληξε το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων στη δίκη που έγινε χθες στο νησί. Η γενναία αυτή απόφαση της Μεταβατικής Έδρας του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων της Σύρου συνδυάστηκε επιπλέον με την ουσιαστική αθώωση και του έτερου κατηγορούμενου –ως διακινητή– στο ίδιο περιστατικό, αφού το δικαστήριο μετέτρεψε την κατηγορία από κακούργημα σε πλημμέλημα, καταδικάζοντας ωστόσο τον επίσης Αφγανό Χασάν σε ποινή 17 μηνών μόνο για το αδίκημα της παράνομης διευκόλυνσης εισόδου μεταναστών, καθώς και για τα αδικήματα του φόνου εξ αμελείας και της παράνομης εισόδου στη χώρα» («Το Εφετείο αθώωσε τον Αφγανό Ναδίρ», Γ. Παγούδης, ΕφΣυν, 19.5.2022)

«Αθώοι κρίθηκαν οι δύο πρόσφυγες στην Καλαμάτα. Κατέρρευσε το κατηγορητήριο που είχε στηθεί για δύο πρόσφυγες που εν μία νυκτί βαφτίστηκαν “διακινητές” μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσουν τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς καταστολής του εκτοπισμού πληθυσμών από Ασία και Αφρική προς Ευρώπη. Το Μονομελές Κακουργιοδικείο εκεί αθώωσε πανηγυρικά τους δύο κατηγορούμενους που συνελήφθησαν πέρυσι αρχές Μαΐου ως διακινητές προσφύγων όταν ιστιοφόρο σκάφος με 180 επιβάτες και προορισμό την Ιταλία εξέπεμψε SOS έξω από τη Μεσσηνία. Την πλήρωσαν με 361 χρόνια τρεις που δικάστηκαν ερήμην ως “διακινητές” » (ΕφΣυν, 20.5.2022).

– Το Φλεβάρη του 2023 ο ΟΗΕ εκφράζει ανησυχία για τις διώξεις ακτιβιστών σε Λέσβο και Κω. «Ειδικοί εισηγητές του Οργανισμού για τα ανθρώπινα δικαιώματα εκφράζουν με επιστολή τους προς την ελληνική κυβέρνηση ενστάσεις για την έρευνα των Αρχών κατά των Δημητρά, Ολσεν, Αχτάρ και Γουίλιαμσον με την κατηγορία της συγκρότησης εγκληματικής οργάνωσης με σκοπό τη διευκόλυνση εισόδου και διαμονής προσφύγων στη χώρα» (ΕφΣυν, 28.2.2023). 

– Γράφει η Εύα Παπαδοπούλου: «Στην περίπτωση του Σύρου πρόσφυγα που έπεσε νεκρός από σφαίρα αστυνομικού-πεζός- κατά την καταδίωξη στο Μοσχοχώρι της Λάρισας, η ΕΛ.ΑΣ. εξαρχής πήρε την πρωτοβουλία να εκθέσει δημόσια το ποινικό του παρελθόν: τον εγκλεισμό στις φυλακές Νέων Κασσαβέτειας, την ποινή που εξέτισε για “παράνομη διακίνηση”, ακόμη και το δικαστήριο που δίκασε την υπόθεσή του. Για να δημοσιοποιηθεί το όνομά του, ωστόσο, χρειάστηκαν πάνω από τέσσερα εικοσιτετράωρα. Λεγόταν Καλάφ Ασάντ, ήταν 20 χρόνων και είναι ένα ακόμη θύμα αστυνομικής δολοφονικής βίας. Στην πραγματικότητα, ο Καλάφ ήταν ένας από τους χιλιάδες ανθρώπους που έχουν προφυλακιστεί ή καταδικαστεί με την κατηγορία της διακίνησης τα τελευταία χρόνια και στις διώξεις τους βρέθηκε η δήθεν «λύση για τις μεταναστευτικές ροές» προς την Ευρώπη. Σύμφωνα με έρευνα της οργάνωσης Borderline-Europe που δημοσιεύθηκε πριν από μερικές μέρες με τίτλο “Το Κράτος Δικαίου στην Ελλάδα υπό απειλή: Η συστηματική ποινικοποίηση των μεταναστ(ρι)ών για οδήγηση σκάφους/αυτοκινήτου”, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2023 οι κρατούμενοι που βαρύνονται με τέτοιες κατηγορίες στις ελληνικές φυλακές είχαν φτάσει τα 2.154 άτομα. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη ομάδα φυλακισμένων στη χώρα από το 2022. Η μελέτη επικεντρώνεται στον τρόπο διεξαγωγής 81 υποθέσεων που εκδικάστηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και συμπεραίνει πως «η σύλληψη οδηγών σκαφών/αυτοκινήτων ή άλλων ατόμων που επιβαίνουν σε αυτά για το αδίκημα της λαθρεμπορίας αποτελεί συνήθη πρακτική των οργάνων επιβολής του νόμου». Τα δικαστήρια επιβάλλουν εξοντωτικές ποινές στους ανθρώπους με βάση ελάχιστα έως μηδαμινά στοιχεία. Ενδεικτικός είναι και ο ζήλος της Δικαιοσύνης να ολοκληρώσει τη δικαστική διαδικασία: “Κατά μέσο όρο, οι δίκες διαρκούν 37 λεπτά, τα οποία μειώνονται σε 17 λεπτά στις δίκες με οριζόμενους από το κράτος δικηγόρους – η συντομότερη δίκη που καταγράψαμε διήρκεσε 6 λεπτά”, συμπεραίνουν οι ερευνητές» («Ο τυχαίος θάνατος ενός «διακινητή», ΕφΣυν, 12.7.2023).

«Την αθώωση και την αποφυλάκιση του 59χρονου Ιρανού πρόσφυγα Χαμαγιούν Σαμπετάρα ζητά η διεθνής καμπάνια FreeHomayoun εν όψει της δίκης του σε δεύτερο βαθμό στη Θεσσαλονίκη στις 22 Απριλίου. Η καμπάνια υπογράμμισε σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου την Παρασκευή ότι η πρωτόδικη καταδίκη του Σαμπετάρα τον Σεπτέμβριο του 2022 σε 18 χρόνια φυλακή για διακίνηση ήταν αποτέλεσμα άλλης μιας άδικης δίκης, όπως αυτές που έχουν οδηγήσει χιλιάδες πρόσφυγες στις ελληνικές φυλακές με βαριές ποινές βάσει ατεκμηρίωτων κατηγοριών και παρά το γεγονός ότι η νομοθεσία εξαιρεί ρητά από τη δίωξη για διακίνηση όσους ζητούν άσυλο» («Απελευθερώστε τώρα τον Χαμαγιούν Σαμπετάρα!», ΕφΣυν, 26.3.2024)

– Στις 30.1.2024 δικάστηκαν οι 16 ακτιβιστές ενώ οι δύο λιμενικοί βασικοί μάρτυρες δεν εμφανίστηκαν στο δικαστήριο. «Οι μάρτυρες υπεράσπισης απομυθοποίησαν τις έωλες κατηγορίες στη δίκη των 16 ακτιβιστών γνωστής ΜΚΟ που, παρότι έσωσαν δεκάδες ζωές ναυαγών προσφύγων στις θάλασσες της Λέσβου, κατηγορούνται για κατασκοπεία και διακίνηση αλλοδαπών σε βαθμό κακουργήματος» (ΕφΣυν, 30.1.2024) Τελικά «αθώοι κρίθηκαν χθες οι κατηγορούμενοι για την υπόθεση της μη κυβερνητικής οργάνωσης ERCI στη Λέσβο. Οι περισσότεροι από αυτούς είχαν συλληφθεί το 2016 έπειτα από κοινή έρευνα της Αστυνομίας και του Λιμενικού κατηγορούμενοι για κατασκοπεία. Εκκρεμεί, πάντως, η εκδίκαση της ίδιας υπόθεσης σε ό,τι αφορά τα κακουργήματα της συγκρότησης εγκληματικής οργάνωσης και διακίνησης παράτυπων μεταναστών, σε χρόνο ωστόσο που δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί» (Καθημερινή, Γιάννης Σουλιώτης, 31.1.2024)

Οι μεγάλες επιτυχίες στις αθρόες συλλήψεις «διακινητών» καταγράφονται και συνεχώς αυγατίζουν στις στατιστικές τροφοδοτώντας την ελληνική κοινωνία με ακόμα μεγαλύτερα ξενοφοβικά αισθήματα και πάντα με την ευγενή υποστήριξη των ΜΜΕ. Όσο για την άνοδο της ακροδεξιάς στη ΝΔ και στις παραφυάδες της όλοι συνεχίζουν να πέφτουν από τα σύννεφα.

Προτιμήσεις Απορρήτου
Όταν επισκέπτεστε τον ιστότοπό μας, ενδέχεται να αποθηκεύει πληροφορίες μέσω του προγράμματος περιήγησής σας από συγκεκριμένες υπηρεσίες, συνήθως με τη μορφή cookies. Εδώ μπορείτε να αλλάξετε τις προτιμήσεις απορρήτου σας. Λάβετε υπόψη ότι ο αποκλεισμός ορισμένων τύπων cookies μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε.