Scroll Top
Nea Aristera Ekklisia Kratos
Χωρισμός Κράτους - Εκκλησίας

του Βαγγέλη Αποστόλου
(Πρώην βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Εύβοιας και πρώην Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων)

[1.6.2024]

Με αφορμή την εκδήλωση της Νέας Αριστεράς [Εκδήλωση της Νέας Αριστεράς για τον χωρισμό Κράτους – Εκκλησίας | 30.05.2024], όταν συζητάμε για χωρισμό Κράτους – Εκκλησίας πέραν των θεμάτων πίστης, που είναι κι αυτά σημαντικά, αυτό που πρέπει να μας απασχολήσει είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς των πολλών εκτάσεων που νέμεται η Εκκλησία.

Θα σταθώ στο ζήτημα αυτό γιατί, όταν η τελευταία συμφωνία τον Νοέμβριο του 2018 του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο μπήκε στην εξειδίκευση της ανάληψης από το ελληνικό Δημόσιο της πληρωμής του κλήρου, τότε η Εκκλησία διαφώνησε με το αυτονόητο, να χρησιμοποιείται για την κάλυψη της πληρωμής και η δική της περιουσία. Όλα τέλειωσαν εκεί.

Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση του Ελληνικού κράτους στα ιδιοκτησιακά ζητήματά του αφορούσε τις μη καλλιεργούμενες και μη κατοικούμενες περιοχές . Όλες αυτές οι εκτάσεις πολεμικώ δικαίω ανήκουν στο ελληνικό κράτος, ως διάδοχο του Οθωμανικού.

Ασφαλώς και δεν έχει τίτλους το Δημόσιο, έχει όμως τις συνθήκες απελευθέρωσης, που συνιστούν για το Δημόσιο, σε κάθε περίπτωση, ένα μαχητό τεκμήριο ιδιοκτησίας, που διαμορφώθηκε από ιστορικούς λόγους και επικράτησε σε όλη τη νομολογία της δασικής νομοθεσίας του ελληνικού κράτους.

Πλέον αυτού είναι και τα δικαιώματα του ελληνικού Δημοσίου επί της δημόσιας γης, που κηρύχθηκαν απαράγραπτα από το 1915 και έκτοτε δεν χωρεί χρησικτησία. Επίσης από το 1922 με διάφορες διατάξεις και από το 1929 με το δασικό κώδικα απαγορεύτηκε η κατάτμηση, ενώ το 1900 εμφανίζεται ως μηχανισμός προστασίας και η θέσπιση της αναδασωτέας έκτασης.

Δυστυχώς από την εφαρμογή του Συντάγματος και τη δασική νομοθεσία προέκυψαν προβλήματα και αδιέξοδα. Εάν είχε προχωρήσει η εφαρμογή του ν.248/76 για το δασικό κτηματολόγιο ή είχε συνταχθεί το Δασολόγιο που προέβλεπε ο εκτελεστικός του Συντάγματος ν.998/79 ή αν προχωρούσε η σύνταξη των δασικών χαρτών που προβλέπεται εδώ και χρόνια στο πλαίσιο του Εθνικού Κτηματολογίου, θα είχαμε μία ακριβή εικόνα για το μέγεθος του κάθε προβλήματος.

Θα γνωρίζαμε π.χ.:

– Πόσοι και πού βρίσκονται οι δασωθέντες αγροί,

– Πόσες είναι και πού βρίσκονται οι εκτάσεις των προβληματικών οικοδομικών συνεταιρισμών,

– Πόσες είναι οι εν ψυχρώ καταπατήσεις δημοσίων-δασικών εκτάσεων που ζητούν προνομιακή ρύθμιση,

– Πόσες και πού είναι οι μη αναστρέψιμες καταστάσεις σε δασικές εκτάσεις που δεν πρέπει να κηρυχθούν αναδασωτέες σε δημόσιες ή ιδιωτικές εκτάσεις,

και θα μπορούσαμε να δώσουμε ρεαλιστικές λύσεις, αφού όμως προηγουμένως διασφαλίσουμε αποτελεσματικά και την προστασία των υπολοίπων δασικών εκτάσεων στο μέλλον.

Όσοι στηρίξαμε αυτές τις απόψεις βρεθήκαμε στο στόχαστρο της Εκκλησίας. Πόσο μάλλον όταν τα κάναμε μούσκεμα με τους δασικούς χάρτες, που έχουν απορριφθεί στο σύνολό τους από το ΣτΕ, με αποτέλεσμα να μην έχουν μέχρι σήμερα αναδείξει ούτε 1 τ.μ. εμπράγματο δικαίωμα στην Πολιτεία .

Αντίθετα, έφτασαν μέχρι του σημείου να επιτρέπουν την εγκατάσταση ανεμογεννητριών ακόμη και σε εκτάσεις υψηλής προστασίας, παρά τη ρητή απαγόρευση του άρθρου 117, παρ. 3, ενώ την ίδια ώρα αποχαρακτηρίζονται ως δασικά τα ελαιοπερίβολα που κληρονόμησε ο παραγωγός από τον παππού του, γιατί κάποτε ήταν δασικού χαρακτήρα εδάφη, ενώ με το ίδιο το Σύνταγμα επιτρέπεται η αλλαγή για αγροτική δραστηριότητα ή δεν βρίσκουν λύση για τις εγκαταστάσεις των κτηνοτρόφων που κάηκαν, γιατί είχαν εγκατασταθεί κι αυτές κάποτε σε δασικές εκτάσεις. 

 

Προτιμήσεις Απορρήτου
Όταν επισκέπτεστε τον ιστότοπό μας, ενδέχεται να αποθηκεύει πληροφορίες μέσω του προγράμματος περιήγησής σας από συγκεκριμένες υπηρεσίες, συνήθως με τη μορφή cookies. Εδώ μπορείτε να αλλάξετε τις προτιμήσεις απορρήτου σας. Λάβετε υπόψη ότι ο αποκλεισμός ορισμένων τύπων cookies μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε.